Witam, witam i o zdrowie pytam. Witajcie na moim blogu. 😆
🤔 Czy wiecie że, tradycyjnie słowo „witam” było używane jedynie, gdy przyjmowało się gości u siebie w domu? Witając gospodarz niejako automatycznie zajmował pozycję nadrzędną nad „witanym”.
Witam używa się w mowie potocznej. W ostatnich latach słowo to zaczęło być powszechnie stosowane w zupełnie nie powiązany z tym kontekstem sposób – jako np. rozpoczęcie maila czy rozmowy telefonicznej.
👉 O ile można wyobrazić sobie sytuację, kiedy zamiast w domu np. powitamy osoby na zorganizowanym przez siebie spotkaniu, lub nawet w swoim prywatnym chatroom na forum internetowym, o tyle pisanie tego nieszczęsnego słowa „witam” w komunikacji mailowej wychodzącej poza naszą skrzynkę mailową, a zatem z „naszego domu” na zewnątrz, wydaje się nielogiczne, nie jest właściwym sposobem rozpoczynania e-maili.
Powitaniem wyrażamy szacunek do adresata. Co prawda mailowe zwroty „Dzień dobry” czy „Szanowna Pani/Szanowny Panie” itp. są zbiorczo nazywane powitaniami. Być może w tym leży geneza problemu?
Współcześnie, kiedy świat szybko się zmienia, nie sposób pozostać purystą językowym dbającym o jedynie słuszne, dawniej przyjęte formy i zwroty. Dlatego wydaje się, że nie da się przeciwdziałać temu przyzwyczajeniu związanemu z używaniem „Witam” w mailach, bo przecież nie będziemy udzielać nadawcy emaila lekcji, strofując go w pierwszych słowach naszej odpowiedzi. Myślę, że niestety „Witam” pozostanie wyrazem używanym w powitaniach mailowych, czy tego chcemy, czy nie. 🤷♀️
Czy powinniśmy się na to godzić i bezkrytyczne akceptować? Funkcjonując w świecie biznesu, dobrze jest świadomie unikać użycia tego krótkiego wyrazu szczególnie, jeżeli z szacunkiem chcemy odnieść się do odbiorcy, zrobić dobre wrażenie lub wykazać się wiedzą w zakresie etykiety. Przecież sposób, w jaki się komunikujemy świadczy o nas i jest elementem tworzenia naszego wizerunku osobistego. 👩🎓