Atmosfera panująca na firmowym spotkaniu świątecznym wyróżnia się na tle innych spotkań „poluzowaniem zasad formalnych” i „zacieśnieniem relacji międzyludzkich”. W czasie świątecznym ludzie są bardziej skłonni by okazywać uczucia, a w obszarze emocji mogą pozwolić sobie na więcej swobody niż w zwykłych sytuacjach biznesowych. Zdeformalizowane sytuacje oraz relacje biurowe mogą wprowadzić w zakłopotanie i być źródłem stresu. Nieodpowiednie zachowanie w trakcie wydarzenia świątecznego może poskutkować utratą szacunku w miejscu pracy, a czasem nawet zaprzepaszczeniem kariery. Oto kilka rzeczy, których warto unikać:
1. Nadużywanie alkoholu – zwłaszcza, gdy na imprezie świątecznej znajduje się Twój przełożony, warto mieć się na baczności. Oczywiście, jest to także okazja, by przełamać nieśmiałość i lepiej poznać współpracowników, co alkohol często ułatwia. Twój umiar zostanie doceniony i sprawi, że będziesz lepiej kontrolować swoje maniery i nie stracisz szacunku współpracowników – poczują, że mogą na Tobie polegać.
2. Drogie prezenty – firmy niekiedy organizują losowanie osób do kupienia im prezentu w ramach „Mikołajek” bądź „Wigilii firmowej”. Zazwyczaj określa się maksymalną kwotę, która może być przeznaczona na zakup prezentu. Jeżeli kwota nie jest bardzo wysoka wiele osób uważa, że kupiony za nią podarunek, zostanie uznany za tani, a wręczający za skąpca. W związku z tym, często kupujący zwiększają sumę wydawaną na prezent. Unikaj tego, gdyż możesz sprawić, że współpracownicy poczują się gorsi, ponieważ trzymali się ustalonych zasad albo nie mieli tak wielkiego gestu i kupili wylosowanym osobom skromny podarunek. Możesz także wprawić w zakłopotanie osobę obdarowaną takim cennym prezentem. Jest to „praca w grupie”, więc nie wyłamuj się z niej i działaj zgodnie z jej regułami. Dobrym pomysłem jest wykonanie prezentu samemu, np. upieczenie chleba czy piernika, co nadaje jemu wyjątkowego charakteru.
3. Nieodpowiednie zachowanie przy stole – przyjęcia świąteczne to okazja do wspólnego spożywania posiłków. Podczas uroczystej, wspólnej kolacji wymagane jest odpowiednie zachowanie przy stole, a nieznajomość zasad podczas posiłku może zostać odebrana jako brak obycia i powodować konsternację wśród pozostałych gości. Warto poznać kilka zasad dotyczących etykiety przy stole, aby swoim nienagannym zachowaniem okazać szacunek innym osobom. Jest to także ważne nie tylko z punktu widzenia budowania swojego wizerunku, ale także relacji z kadrą zarządzającą.
Zabłyśnij na ⭐ nienagannymi manierami. Udanej zabawy! 🤞