Gdybyśmy żyli w Brazylii nikt nie przejmowałby się przestrzeganiem zasady punktualności. Przybycie na spotkanie spóźnionym o 30 minut może nawet świadczyć o sukcesie osoby. W Europie jest jednak inaczej – jesteśmy tradycyjnie bardziej punktualni.
Spóźnienie zdarza się każdemu, jednak nie powinno to stać się naszym nawykiem ponieważ punktualność to jeden ze sposobów okazywania uprzejmości i szacunku innym osobom w biznesie. Spóźniając się na spotkania, wysyłamy innym jasny komunikat, że nasz czas jest ważniejszy niż ich.
Kiedy już wiemy, że na pewno spóźnimy się na umówione spotkanie nie traćmy ani chwili − niezwłocznie skontaktujmy się z osobą, z którą jesteśmy umówieni. Podajmy przyczynę spóźnienia. Wyrazimy w ten sposób swój szacunek dla tej osoby poprzez oszczędzenie jej czasu oraz stresu związanego z oczekiwaniem. Oczywiście musimy skontaktować się w sposób skuteczny tzn. telefonicznie ‒ SMS nie zawsze może zostać niezwłocznie odczytany.
Jak często stresowaliście się, kiedy jedno spotkanie się przedłużało, a wy mieliście umówione następne tuż po nim? Już wchodząc na to pierwsze powinniście przekazać obecnym, do kiedy macie czas. Niedługo przed końcem pierwszego spotkania przypomnijcie, że za chwilę wychodzicie na następne. Uczestnicy zrozumieją waszą sytuację, a wy nie będziecie się stresować, że nie zdążycie.
Ostatnio coraz częściej słyszę od firm o zjawisku ochrzczonym z angielska „flakingiem”. Otóż pozytywne zjawisko jakim jest wellbeing pracownika często bywa opacznie rozumiane. Osoby zwłaszcza z młodszych pokoleń potrafią do tego stopnia pielęgnować swój dobrostan, że dopuszczają możliwość zmieniania planów wynikających z obowiązków zawodowych. Potrafią przykładowo odwołać spotkanie z klientem w ostatniej chwili, sporo się na nie spóźnić nie sygnalizując tego wcześniej, bądź w ogóle nie przyjść bez poinformowania uczestników. W takiej sytuacji może pomóc szczera rozmowa przełożonego z taką osobą na temat szanowania czasu innych osób lub szkolenie z zakresu etykiety biznesowej, u podstaw której leżą szacunek, uprzejmość i życzliwość.
Zapraszamy na szkolenia Decoding Etiquette, na których poruszamy szerzej temat okazywania szacunku w biznesie i korzyści jakie to przynosi.